زیباترین طرح های حنا روی دست

زیباترین طرح های حنا روی دست

زیباترین طرح های حنا روی دست  استفاده از حنا با قدمتی 5000 ساله و منشا شرقی، به عنوان راهکاری برای تزئین موقت پوست شناخته می‌شود که استفاده از آن در جوامع هند، پاکستان و بنگلادش رایج است. همچنین در بخش‌های جنوبی کشور خودمان در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، بندرعباس، جزیره قشم و .. نیز، استفاده از حنا محبوبیت و کاربرد بسیاری دارد. اما امروزه سنت استفاده از نقش حنا مختص به فرهنگ‌های شرقی نیست.

داستان طولانی استفاده از حنا

از دهه 90 میلادی، استفاده از تزئینات حنا بر روی پوست، با طرح‌هایی نوآورانه و جدید، در جوامع غربی مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان خالکوبی موقت یا همان تتو حنا شناخته شد.

حنا معمولا در مناسبت‌های خاصی همچون عروسی، جشن‌ها و عیدهای مختلف مسلمانان استفاده می‌شود. در برخی از جشن‌های هندو، هر زنی سعی می‌کند خودش طرح حنا را روی دست و پای خود نقش بزند. آنها بر این باورند که این کار باعث خوش یمنی و خوش شانسی می‌شود.

حنا چطور تهیه می‌شود؟

امروزه اکثر مردم حنا را به صورت آماده تهیه می‌کنند. حنا آماده، در بسته بندی مخروطی تولید می‌شود که کاربری آسانی دارد و می‌توان به راحتی مقدار حنا خروجی را کنترل کرد. با این حال در برخی از مناطق روستایی هند، زنان برگ‌های تازه حنا را با آسیاب دستی نرم می‌کنند و با روغن‌های به خصوصی ترکیب می‌نمایند. اگرچه این حناها به اندازه انواع مخروطی و آماده تصفیه شده و بهداشتی نیستند، اما کیفیت بیشتری دارند و رنگ بسیار تیره‌تری روی پوست ایجاد می‌کنند. در گذشته در استان یزد نیز پیشینه استفاده و ساخت حنا به عنوان شغلی موروثی و خانوادگی وجود داشته است. افرادی که کار حناسابی را انجام میدادند با نام “مازاری” شناخته می شدند.

تهیه خمیر حنا در خانه

حنا در انواع مختلف بی‌رنگ و رنگ‌دار موجود است. برای ساخت خمیر حنا لازم است مقداری پودر حنا رنگ دار از عطاری ها تهیه کنید. بعد از آن، برای ساخت خمیر حنا مخصوص خودتان، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حدود یک چهارم فنجان پودر حنا را در ظرف تمیزی الک کنید و در مرحله بعد 2 قاشق چایخوری شکر را به پودر حنا اضافه کنید. وجود شکر در خمیر حنا، قدرت چسبندگی خمیر را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند حنا به پوست شما بچسبد و به محض خشک شدن از پوستتان جدا نشود.
زیباترین طرح های حنا روی دست 
زیباترین طرح های حنا روی دست

این امر باعث افزایش رنگ و ماندگاری حنا روی پوستتان می‌شود. توصیه می‌شود از شکر بدون فروکتوز برای این کار استفاده کنید. وجود فروکتوز یا همان ساکارز مصنوعی در شکر، ممکن است باعث حساسیت پوستی شما شود.

  • 2 قاشق چای خوری اسانس را به ظرف اضافه کنید. استفاده از اسانس به آزاد شدن رنگ از حنا کمک می‌کند و باعث افزایش رنگ دهی آن هم می‌شود. شما می‌توانید از اسانس اسطوخودوس، درخت چای، یا اکالیپتوس برای این کار استفاده کنید.
  • در این مرحله از یک پیمانه آبلیمو یا آب مقطر استفاده کنید. دقت نمایید که باید یکی از این دو را انتخاب کنید و به مخلوط مورد نظرتان بیفزایید.
  • حالا ترکیب به دست آمده را با استفاده از همزن برقی یا چنگال خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود.
  • بعد از اینکه خمیر حنا آماده شد باید قوام آن چک کنید. برای این کار مقدار از آن را در یک کاسه کوچک آب بریزید. اگر حنا روی آب ماند می‌توانید مطمئن شوید که به قوام خوبی رسیده است. اگر احساس کردید حنا خیلی رقیق شده، کافی است مقداری از پودر حنا را به ترکیب اضافه کنید تا خمیر به قوام مورد نظر برسد. درصورتیکه مخلوط خمیر حنا خیلی غلیظ بود، کافی است مقداری آبلیمو یا آب مقطر اضافه کنید.
  • بعد از اینکه خمیر به قوام مورد نظر رسید، ظرف حاوی خمیر را با یک تکه پلاستیک یا سلفون بپوشانید و در جای گرمی قرار دهید. این کار باعث آزاد شدن رنگ حنا می‌شود.
  • اگر از آبلیمو استفاده کرده‌اید حنا برای آزاد کردن رنگ به 24 ساعت زمان نیاز دارد. ولی با استفاده از آب مقطر 2 تا 6 ساعت زمان برای آزاد سازی رنگ حنا کافی است.
  • بعد از گذشت مدت زمان گفته شده، خمیر حنا را تست کنید. برای این کار مقدار کمی از خمیر را روی قسمت کوچکی از پوستتان قرار دهید و 5 دقیقه صبر کنید تا میزان رنگ دهی خمیر حنا را بسنجید. اگر رنگ حنا نارنجی و تیره بود، خمیر شما آماده است. در صورتی که حنا کمرنگ بود، لازم است مدت زمان بیشتری صبر کنید.

خمیر حنا

  • حالا خمیر حنا را صاف کنید تا از ورود تکه‌های بزرگ پودر حنا و یا ناخالصی‌ها به مخلوط جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از الک‌ پارچه‌ای استفاده کنید. به این صورت که خمیر را داخل این صافی‌های پارچه‌ای بریزید و پس از صاف کردن آن، حنا را به مخروط یا همان قیف مخصوص حنا منتقل کنید.
  • دقت داشته باشید که رنگ طبیعی حنا نارنجی یا قهوه‌ای پررنگ است. حناهایی که در بازار به عنوان حنا سیاه یا سفید به فروش می‌رسند حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که ممکن است با ایجاد حساسیت پوستی و آلرژیک، سلامت شما را به خطر بیندازند.

طرح‌های محبوب حنا را بشناسید

در طول سالیان، از طرح‌های بسیار متنوعی برای نقش حنا استفاده شده و این نقش ها به عنوان سمبلی از خوشبختی و اهداف معنوی در میان مردم رواج یافته‌اند. این طرح‌ها با مقاصد خاصی روی قسمت‌های مختلفی از پوست بدن طراحی می‌شوند. برای مثال نقش‌هایی که روی کف دست طراحی می‌شوند، پیچیده‌ترین الگوها را دارند و حتی گاهی اوقات با استفاده از نمادها و سمبل‌های معنوی، داستان خاصی را طراحی می‌کنند.

نقش حنا بر روی دست به معنی ایجاد حفاظ معنوی است. به طور سنتی عروس‌های هندی دستان خود را تا آرنج با حنا تزئین می‌کنند تا در مقابل بلاها و مشکلات شیطانی از خودشان محافظت کنند. اما طرح‌هایی که در قسمت‌های بالایی دست استفاده می‌شوند به اندازه طرح‌های کف دست پیچیده نیستند، بلکه فاصله بیشتری از هم دارند و پررنگ‌تر هستند.

طراحی با حنا

علاوه بر دست‌ها، پاها نیز در آیین هندی از مقدسات معنوی به شمار می‌آیند و از طرح حنا برای تزئین آنها استفاده می‌شود. اما طراحی‌ حنا مورد استفاده روی پا با دست متفاوت است، این در حالی است که این الگوها سبک زیبایی شناسی مشابهی دارد. استفاده از طرح‌های معنوی و الگوهای مذهبی روی پاها، معمولا بی‌احترامی و توهین به فرهنگ و مذهب به شمار می‌رود و از آنها برای تزئین پا استفاده نمی‌شود.

نیلوفر

برای طراحی نقش حنا، گل‌ها طرح‌های رایجی هستند. چرا که نمایانگر زیبایی درونی و نوید آور شروع دوباره به حساب می‌آیند. در این بین گل نیلوفر را با توجه به اهداف  معنوی و زیبایی‌اش، می‌توان محوب‌ترین طرح گل در نقش حنا دانست. استفاده از طرح گل نیلوفر در هنر نقش حنا نشانه وحدت است. نیلوفر در آیین هندوها طرح مقدسی به شمار می‌آید و از این رو بیشتر برای طراحی کف دست یا پشت دست از آن استفاده می‌شود.

طرح طاووس

طرح طاووس

طاووس نماد ملی هند است. این پرنده در بیشتر فرهنگ‌ها سمبل زیبایی و ستایش است و اعتقاد بر این است که پرهای شکوهمند این پرنده با خود شکوفایی و موفقیت به دنبال می‌آورد. پرندگان در آیین هندو نشانه‌ای از پیوند زمین و آسمان هستند و مقدس شمرده می‌شوند. در هنر طراحی با حنا، از نقش طاووس برای تزئین پشت دست استفاده می‌شود.

سنجاقک و پروانه

سنجاقک یا پروانه نشانه‌ای از تولد دوباره و دگرگونی درونی و روحی هستند. از طرح پروانه معمولا برای تزئین پشت دست استفاده می‌شود و نمادی از شروع زندگی جدید است و در میان عروس‌های هندی از محبوبیت زیادی برخوردار است.

طرح‌های پیزلی

این طرح‌ها به شکل میوه انبه هستند و می‌توان داخل و خارج آنها را به شکل‌های مختلفی تزئین کرد. انبه در فرهنگ هند نمادی از شانس و باروری است. طرح‌های پیزلی برای تزیین دست و پا استفاده می‌شوند و معمولا انتخاب عروس‌ها و خانم‌های باردار هستند.

انگور و برگ

نقش انگور و برگ با حنا، نشانه قدرت و طول عمر زیاد است. از این طرح‌ها معمولا برای تزیین انگشت‌های دست و پا استفاده می‌شود و به صورت پیچکی یا صاف طراحی می‌شوند.

چشم‌ها

طراحی چشم با حنا، یکی از رسوم رایج هندی‌ها است. نماد چشم نشان دهنده محافظت از شخص در برابر هرگونه افکار و آرزوهای شیطانی است. از نماد چشم برای تزئین دست و پشت گردن استفاده می‌شود.

طرح حنا

نماد ام

ام (OM) نمادی معنوی است و یکی از مانتراهای شناخته شده در مدیتیشن است. این نماد به طور گسترده به خود و روح اشاره دارد و طرحی معنوی است که از ارزش والایی برخوردار است. این نماد اغلب به عنوان قطعه‌ای بیانی در قسمت پشت دست طراحی می‌شود و اطراف آن با طرح‌های ماندالا تزئین می‌شود و معمولا پشت دست و روی بازو قرار می‌گیرد.

چگونه طرح حنا بزنیم

طراحی حنا روی پوست، کار بسیار ظریف، حساس و دشواری است و افرادی که به صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند تجربه و توانایی بسیار بالایی دارند. با این حال راهکارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید با بهره گیری از آنها، این کار را به راحتی در خانه انجام دهید.

از برچسب حنا استفاده کنید

ساده‌ترین راهکار ممکن برای داشتن حنا روی پوست، استفاده از برچسب حناست. این برچسب‌ها به صورت آماده در بازار موجود هستند. کافی است طرح مورد نظرتان را خریداری کنید و لایه کاغذی آن را جدا نمایید. در آخر برچسب را روی قسمت مورد نظر پوست خود بچسبانید. در مرحله بعد یک تکه دستمال بردارید و چند بار روی برچسب بکشید تا همه قسمت‌های آن کاملا روی پوستتان بچسبد و منفذ بازی باقی نماند. وجود منافذ باز در برچسب باعث پخش شدن حنا به دیگر قسمت‌های پوست می‌شود و طرح حنا شما را خراب می‌کند.

در قدم بعدی، با استفاده از حنا روی برچسب را کاملا بپوشانید و اجازه دهید 30 تا 40 دقیقه روی پوستتان بماند. در آخر برچسب را از روی پوستتان بردارید و پوست را با آب سرد بشویید تا باقی مانده‌های حنا پاک شوند.

طرح با حنا

از کاربن استفاده کنید

در این روش کافی است طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید و عکس آن را در اندازه دلخواهتان پرینت بگیرید. سپس با استفاده از کاربن، طرح را روی کاغذ دیگری منتقل کنید. وقتی طرح را با کاربن تکمیل کردید، آن را روی پوستتان قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا طرح روی پوست حک شود. حالا طرح مورد نظر شما آماده است و قسمت سخت کار را با موفقیت تمام کرده‌اید.

در ادامه رنگ حنا مورد نظرتان را انتخاب کنید و قسمتی از طرح را به عنوان مرکز کارتان در نظر بگیرید. با دقت دور تا دور طرح‌تان را با حنا کادر بزنید و سپس به سراغ تزئینات فرعی و جزئیات طرح بروید.

با خودکار طرح مورد نظرتان را بکشید

اگر قدرت طراحی خوبی دارید و طرح مورد نظرتان را برای طراحی حنا پیدا نکرده‌اید، این روش بهترین راهکار ممکن برای شماست. در این روش خودکار روان و نوک تیزی را انتخاب کنید و طرح مورد نظر را روی پوستتان بکشید. وقتی کار کشیدن طرح تمام شد، رنگ حنا مورد نظرتان را انتخاب کنید و شروع به دورگیری طرح نمایید. همانند روش قبل ابتدا دور تا دور طرح اصلی را با حنا پر کنید و در آخر به سراغ تکمیل جزئیات و تزئینات ظریف کارتان بروید.

افزایش طول عمر حنا

طرح حنا معمولا سه تا چهار هفته روی پوست ماندگاری دارد اما بعد از 10 تا 15 روز می‌توانید انتظار داشته باشید که رنگ حنا شروع به محو شدن کند. برای افزایش ماندگاری حنا، راهکارهای زیر را امتحان کنید:

حنا

روی حنا را بپوشانید

هنگامی که طرح حنا به پایان رسید، پوستتان را به یک تکه پلاستیک یا سلفون بپوشانید. این کار باعث افزایش رطوبت و گرما می‌شود و قدرت رنگ‌زایی حنا را بیشتر می‌کند.

اجازه دهید حنا مدت بیشتری روی پوستتان بماند

بعد از اینکه طرح زدن حنا روی پوست تمام شد، توصیه می‌شود اجازه دهید 30 تا 45 دقیقه روی پوستتان بماند. این کار باعث پررنگ‌تر شدن رنگ حنا روی پوست می‌شود. هرچه رنگ حنا روی پوست شما پررنگ‌تر باشد ماندگاری بیشتری دارد.

از تماس پوستتان با آب جلوگیری کنید

روز اول از تماس آب با قسمتی از پوست که دارای نقش حناست خودداری کنید.

از تماس مواد شیمیایی با پوستتان اجتناب نمایید

از آب نمک، سفید کننده و لکه‌بر شیمیایی، الکل و مواد ضد عفونی کننده روی پوستتان استفاده نکنید؛ این مواد باعث محو شدن رنگ حنا می‌شوند و ماندگاری آن را کاهش می‌دهند.

پوستتان را مرطوب نگه دارید

هیدراته و مرطوب نگه داشتن پوست باعث افزایش ماندگاری حنا می‌شود. برای این کار در طول روز حداقل 3 بار از مرطوب کننده و آبرسان پوست استفاده کنید و اجازه ندهید پوستتان خشک شود.

چگونه می‌توان طرح حنا را پاک کرد

گاهی ممکن است طرح حنا مطابق انتظارات ما نباشد و بخواهیم هرچه زودتر آن را از روی پوستمان پاک کنیم. برای این کار می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید و با ساختن لایه بردار، حنا را از روی پوستتان پاک کنید:

برای ساختن این لایه بردار، دو قاشق غذاخوری نمک دریا را در ظرف تمیزی بریزید. یک فنجان روغن زیتون به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس یک قاشق چای خوری روغن نارگیل اضافه کنید. در آخر با افزودن یک قاشق غذاخوری اسکراب بدن، ترکیب به دست آمده را خوب مخلوط کنید. لایه بردار شما آماده است و کافی است روزی 2 تا 3 بار از آن استفاده کنید تا حنا هرچه زودتر از روی پوستتان پاک شود.